Kuka Hannu Luhtasela?

Hannu Luhtasela. 33-vuotias Oululaistunut miekkonen, joka alkutaipaleensa kulki Nivalan maaseutumaisemissa.

Pilvestä pilveen, näin ATK-termin

Artikkeli liittyy sarjaan Kymmenen vuotta valitusta

Pilvipalveluita olen käyttänyt tiedostojen varmuuskopioimiseen jo useiden vuosien ajan. Pilvipalveluiden avulla olemme päässeet eroon fyysisistä laitteistoista ja tiedot ovat käytettävissä lähes kaikilla päätelaitteilla. Uusia pilvipalveluiden tarjoajia tulee kuin sieniä sateella, mutta mikä niistä sopii minulle parhaiten. Tässä artikkelissä en kuitenkaan rupea käymään läpi eri pilvipalveluiden teknisiä ominaisuuksia tai muita pilvilaskennan tarjoamia mahdollisuuksia, käyn läpi ainoastaan siirtymääni pilvipalveluntarjoajasta toiseen.

Pilvipalveluita tarjoava Dropbox lienee meille useimmille tavan tallaajille tuttu nimi. Dropbox tarjoaa ilmaiseksi kahden gigan verran tilaa, mutta kutsumalla kavereita mukaan, tilaa voidaan kasvattaa. Luonnollisesti Dropbox tarjoaa maksullisiakin vaihtoehtoja, jolloin käytössä on enemmän tilaa ja ominaisuuksia.

Itselläni on ollut Dropboxin kautta käytössä noin 60 Gt tilaa varmuuskopioille. Dropboxin asiakasohjelma toimii PC:ssä luotettavasti ja nopeasti, aivan kuten pitääkin. Android-versio Dropboxista on myöskin viimeistelty ja toimii kevyesti ja luotettavasti taustalla.

Koska Dropbox toimii kuin junan vessa, miksi ylipäätään haluan vaihtaa palvelun toimittajaa. Vastaus on raha ja tila. Yleisluontoisestsi vuodaan sanoa, että yhden teratavun verran tilaa saa, kun maksat noin kymmenen euron suuruisen kuukausimaksun. Mutta entäpä sitten, kun mahdollisuus on saada tämä tila ilmaiseksi, vaikkakin se harmaita hiuksia tuottaisikin. No, yritetty on.

OAMK:lla on käytössä OneDrive for business (huom. OneDrive for business on eri asia kuin OneDrive), jonka avulla myös me oppilaat saamme pääsyn Overdrive for business -järjestelmään ja näin ollen teratavun verran tilaa asiakirjoille. Luonnollisesti ilmainen teran varmuuskopiotila herätti mielenkiintoni ja päätin ryhtyä tutkimaan, kuinka hyvin ODB skaalautuu omiin tarpeisiini, eli valokuvien, tiedostojen yms. tiedostojen synkkaamiseen laitteiden välillä. Ei kovinkaan hyvin.

OneDrive ja OneDrive for Business ovat todellakin kaksi erillistä ohjelmistoa ja/tai pilvipalvelua. Kun OneDrive on tarkoitettu henkilökohtaiseen käyttöön, niin OneDrive for Business on suunnattu nimensä mukaisesti yritys- ja yhteisökäyttöön. Tämä siis tarkoittaa, että OneDriven asiakasohjelma ei sovellu OneDrive for Business käyttöön.

ODB:n työpöytäohjelma on kankea käyttää. Valittani haluamani synkattavat kirjastot asiakasohjelma ryhtyy ainakin näennäisesti synkronoimaan tiedostoja, mutta infoa edistymisestä ei tarjota kovinkaan paljoa – ainoastaan jäljellä olevien tiedostojen määrä ja mahdolliset virheet näkyvät ohjelmistossa.

Ohjelmisto ei sen kummemmin halua selvittää mahdollisia virheitä, kunhan niistä vian ilmoittaa. Tarkempi kuvaus luonnollisesti helpottaisi virheiden etsintää.

Ryhdyin koesiirtämään aluksi noin 2000 tiedostoa kooltaan yhteensä alle gigatavun. Tiedostot siirtyivät palvelimelle näennäisen hyvin, tosin erikoismerkkejä ei tiedostonimissä saa olla, eikä tiedosto voi olla nimetön (esim. lukuisat asetustiedostot).

Koesiirron jälkeen ryhdyin siirtämään noin 40 gigatavun edestä kuvia ja videoita. Aluksi tiedostot siirtyivätkin varsin helposti, kunnes asiakasohjelma jumittui totaalisesti. Ei edes ohjelmiston poistot ja uudelleenasennukset auttaneet, ohjelmisto tuntui menneeltä. Hieman radikaalina toimenpiteenä suoritin järjestelmänpalautuksen aamuiseen, jonka jälkeen asiakasohjelma pyörähti jälleen päälle.

Tällä hetkellä ODB:n asiakasohjelma on siirtänyt 60% tiedostoista ja haluaisin korostaa sitä, että tiedostoja on kuitenkin siirretty jo kaksi vuorokautta. Vaikkei lähetyskaista ole mikään maailman suurin (10M), niin nopeammin luulisi datan valuvan ulospäin.ODB:n ohjelmisto ilmoittaa parhaillaankin jäljellä olevien tiedostojen määräksi liki 3000 – sama kuin eilisiltana. Voineekin siis sanoa, että peli on ainakin tältä osin menetetty.

Mutta entäpä kännykän asiakasohjelmisto? Kuten jo aiemmin sanoinkin, OD:n ja ODB:n asiakasohjelmistot ovat epäyhteensopivia, joten asensin puhelimeeni ODE:n asiakasohjelmiston.

Dropboxin ja Google Driven kanssa olen tottunut siihen, että muutamalla asetuksen väännöllä esim. valokuvat siirtyvät puhelimesta pilvipalveluun automaattisesti. Kuten arvata saattaa, niin siirtymä ODB:n asiakasohjelmistoon ei ole helppoa.

Galaxy S4:ssä asiakasohjelmistoon kirjautuminen sujui ongelmitta. Hetken mielessäni kävi jo sekin mahdollisuus, että kaikki toimisi heittämällä. Olin kuitenkin väärässä. Vaikka kirjautuiminen palveluun sujuu ongelmitta ja näen pilvessä olevat tiedostoni, en pysty niitä lähettämään ODB-palveluun.

Jostain syystä ODB:n asiakasohjelmisto ei anna minun lähettää tililleni mitään kuvia, koska tunnukseni on järjestön, eli tässä tapauksessa OAMK:n alainen. Ohjelmisto kehottaakin minua luomaan OneDrive tilin, mutta tässä on se ongelma, että näin ollen tilaa olisikin käytössä vain 15 gigaa.

Kaiken kaikkiaan tämä siirtyminen Dropboxista OneDriveen for Business -palveluun on ollut yhtä helvettiä. Ja voineeko edes sanoa, että siirtyminen, koska näillä näkyminen ODB siirtynee jälleen takavasemmalle. Jatkuvaan sekalaisten tiedostojen varmuuskopiointiin ODB:stä ei yksinkertaisesti ole, eivätkä asiakasohjelmistot houkuta käyttämään palvelua.

Kiitokset kaloista, mutta en niitä tällä kertaa vastaanota. Toivon mukaan Microsoft jatkaa ohjelmiston ja palvelun kehitystä, mutta muutoin tiedostoni valuvat edelleen Dropboxin ja Google Driven kaltaisiin palveluihin, joissa useat pienetkin seikat on otettu huomioon.

https://luhtasela.fi/oamk-ja-tietojarjestelmat/,https://luhtasela.fi/kymmenen-vuotta-valitusta/
})(jQuery)