Kuka Hannu Luhtasela?

Hannu Luhtasela. 32-vuotias Oululaistunut miekkonen, joka alkutaipaleensa kulki Nivalan maaseutumaisemissa.

Sähkösopimus verkosta

Artikkeli liittyy sarjaan Kymmenen vuotta valitusta

Netistä löytyy nykyään useita hintavertailusivustoja ja osalla näistä voi helposti kilpailuttaa myös sähkösopimuksen. ”Uusi ja edullinen sähkösopimus verkosta. Helposti ja nopeasti”. Nämä lauseet tulivat tutuiksi, kun hintavertailua tein. Mutta kuinka helposti sähkösopimuksen tekeminen todellakin onnistuu, vai olisiko toimintatavoissa vielä parannettavaa.

Sähkösopimuksen uusiminen tuli meidän talouteen ajankohtaiseksi, kun määräaikainen sopimuksemme Vattenfallin kanssa oli päättymässä. Vaihtoehtoja oli muutamia. Joko jatkaa uudella määräaikaisella sopimuksella, joka olisi ollut rutkasti aiempaa kalliimpi. Toisena vaihtoehtona Vattenfall tarjosi toistaiseksi voimassaolevaa sopimusta, jonka hinta olisi pilvissä. Päädyimme kuitenkin kolmanteen vaihtoehtoon, eli sähkön kilpailutukseen verkossa.

Edessä olikin runsaasti töitä. Hintavertailusivustojen kahlausta, sähkösopimuksiin erikoistuneiden sivustojen vertailua sekä tietenkin hintatietojen kaivelua sähköyritysten kotisivuilta. Asuinmuodon ja kulutuksen huomioon ottaen edullisimmaksi muodostui sähkösopimus Loiste Sähkömyynnin kanssa Kilpailuttaja.fi -vertailusivuston kautta.

Sopimuksen teko oli varsin helppoa. Osoitetiedot ylös lomakkeeseen, pyyntö siitä, että sähkölasku tulisi meidän kummankin nimellä (sote-tiedot ilmoitettu lomakkeen kautta, ks. kuva alta) ja tilausta eteenpäin.

Hetki tilauksen jälkeen sähköpostilaatikkoon saapui tilausvahvistus ja oletimme, että tilauksen kanssa ei sen kummempia ongelmia ollut. Tilauksen teimme 14.7.2014 ja sähkösopimuksen oli määrä astua voimaan 7.8.2014. Sähkönmyynti sähköyhtiötä vaihdettaessa aloitetaan 2vk tilauksesta, joten onnistuimme tekemään tilauksen reilusti etuajassa.

Tilauksen tekemisen jälkeen asiasta ei kuulunut sen enempää, joten oletus oli, että kaikki on kunnossa. Elokuun lopussa saimme kuitenkin 8.8.2014 päivätyn kirjeen Vattenfallilta. Kirje ei ollut kuitenkaan ilmoitus tilauksen loppumisesta, vaan tervetulotoivotus asiakkaaksi. Sopimuksemme Loisteen kanssa olikin peruuntunut ja käytössä olikin toistaiseksi voimassa oleva sopimus Vattenfallin kanssa. Hintaero Loisteen ja Vattenfallin toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen välillä on murskaava, n. 160e/v vs. liki 240e/v.

Luonnollisesti otin yhteyttä Kilpailuttajaan ja Loisteeseen. Pienen selvittelyn jälkeen selvisikin, että he olisivat tarvinneet vahvistuksen Ainolta. Ja toden totta, he olivat soittaneet heinäkuun 18. päivä perjantai-iltana, samoin yhden tekstiviestin lähettäneet. Näitä viestejä emme kuitenkaan huomanneet, joten syyhän tässä oli meidän. Toisaalta, miksi kilpailuttaja.fi pyysi edes henkilötietojamme lisätietolomakkeessaan, jos kumminkin Loisteesta halutaan erillinen vahvistus.

2.9.2014 teimme jälleen uuden yrityksen Loisteen kanssa, jälleen Kilpailuttaja.fi:n kautta. Kilpailuttajan lähettämän sopimusvahvistuksen tulon jälkeen emme kuulleet asiasta enää, joten uskoin asian tällä kertaa olleen kunnossa. Epäilys kuitenkin kalvoi mieltäni ja 10.9.2014 olin jälleen yhteydessä Loisteen asiakaspalveluun ja jälleen kuulen perinteiset sanat: tilaus on peruuntunut. Pienen selvittelyn jälkeen selviää, että he haluavat Ainolta jälleen kerran vahvistuksen, joten hänen täytyy soittaa asiakaspalveluun. Tällä kertaa emme edes minkäänlaisia yhteydenottoja saaneet etukäteen, joten varsin omatoiminen asian suhteen olisi täytynyt olla.

Iltasella Aino soittaakin Loisteen asiakaspalveluun, jossa paljastuukin yhteydenoton todellinen syy. Sopimusta ei oltu saatu vahvistettua sen takia, että Ainolla oli vuosia sitten saatu luottotietomerkintä, jonka luulimme jo poistuneen. Sähkösopimuksen saisimme Loisteen kanssa vain siten, että joko maksamme panttisumman tai siirrämme liittymän pelkästän minun nimiini. Luonnollisesti valitsimme jälkimmäisen vaihtoehdon.

Seuraavana päivinä olen vuorostani yhteydessä Loisteen asiakaspalveluun ja siirrämme liittymän nimiini. Asiallisen palautteen annan myös asioiden hoitamisesta, sillä miksei todellista syytä yhteydenottoihin ja sopimusten katkeamisiin voitu heti kertoa minulle. Kuvitteellisessa skenaariossa asuisin kahdestaan Kalle Kämppiksen kanssa, jonka takia emme saa sopimusta vahvistettua. Kalle Kämppis ei kuitenkaan kertoisi minulle syytä, miksei sopimusta voida saattaa voimaan. Näin olleen uudet yrityksetkin peruuntuisivat aina, enkä tietäisi syytä.

Tämän sähköpostin jälkeen sainkin Loisteen asiakaspalvelusta anteeksipyytelevän sähköpostin ja lähes heti perään vahvistuksen sähkösopimuksesta. Tällä kertaa kaikki vaikuttikin olevan kunnossa, mutta kun tasan viikko ehti vierähtää ja koitti perjantai 19.9., saimme jälleen yhteydenottopyynnön Loisteen asiakaspalvelusta.

Asiakaspalvelun nuorehko työntekijä oli aluksi hieman ulapalla yhteydenottopyynnöstä, mutta pienen selvittelyn jälkeen paljastui, että sopimuksemme oli jälleen peruuntunut. Tätä jo hieman ihmettelin ja ko. asiakaspalvelija ryhtyikin selvittämään ongelmaa. Hetken odottelun jälkeen Loisteelta otetaan jälleen yhteyttä ja heidän mukaansa edellinen sopimus oli jostain tuntemattomasta syystä peruuntunut, mahdollisesti aiemmin asioita hoitaessa joku oli unohtanut poistaa liittymän avauksen estot. Totta puhuen todellinen syy jäi itseltänikin hieman auki.

Oli peruuntumisen syy mikä tahansa, niin liittymän he pystyisivät avaamaan vasta 3.10., eli kahden viikon siirtymäajan jälkeen. Hieman kyynisesti odotan tulevaa, sillä jos heiltä olisi tullut avoin yhteydenottopyyntö jo heti alkuun, jossa olisi selvitelty tausta kunnolla, olisimme olleet Loisteen asiakkaita jo kohta kaksi kuukautta. Tämän episododin takia olemme kuitenkin joutuneet maksamaan kallista, määräaikaista sähköä koko tämän ajan.

Parhaiten tilannetta kuvaa kuitenkin se, että saatuani kirjoitettua edellisen kappaleen tätä tekstiä loppuun, sähköpostilaatikkooni saapui sähköpostia Loisteen asiakaspalvelusta tuoden mukaan korjatun sopimusvahvistuksen, jonka mukaan sähkönmyynti alkaakin vasta 7.10.2014. Tilanne elää ja sitä tuskaisena seuraan vierestä.

1 Comment

Post a Comment

http://luhtasela.fi/onni-on-varmuuskopiot/,http://luhtasela.fi/tuiran-kirvessurmat/
})(jQuery)